Begrippenlijst

Definitie: Digital Assets

Wat zijn digital assets?

In eenvoudige bewoordingen is een digital asset alle content die digitaal kan worden opgeslagen. Dat kunnen dus afbeeldingen, foto's, video's, bestanden met tekst, spreadsheets of presentaties zijn. Er komen voortdurend nieuwe digitale formaten en formats bij - vóór de jaren negentig hadden wij nog nooit van MP3 gehoord - dus de definitie van een digital asset is continu in beweging. In plaats van een definitieve lijst van bestandsindelingen die in aanmerking komen als digital asset op te stellen, kan een digital asset alle content zijn, in elk formaat dan ook, dat digitaal kan worden opgeslagen en waarde biedt aan het bedrijf (of aan de gebruiker of consument). Er zijn echter enkele veelvoorkomende typen digitale bestandsindelingen die digital assets zijn, zoals:

  • Afbeeldingen en foto's: JPEG, RAW, GIF, PNG, TIFF, EPS, etc.

  • Video’s: MPG, MP4, MOV, WMV, AVI, etc.

  • Audiobestanden: MP3, MP4, WAV, FLAC, WMA, etc.

  • Design-bestanden: PDF, AI, INDD, SKETCH, etc.

  • Presentaties (zoals PowerPoint-presentaties)

  • Excel-spreadsheets

  • Word-documenten

  • Platte tekstbestanden (zoals kladblok-bestanden)

  • Huisstijlbestanden (zoals logo's en andere merkdragers en -middelen)

  • HTML-documenten (en bijbehorende bestanden, zoals CSS)

Voordelen van Digital Assets

Alle digital assets bieden (meer)waarde, maar niet alle digital assets worden gelijk gewaardeerd. Sommige zijn zelfs onvervangbaar en hebben een waarde die veel hoger is dan de kosten om ze te maken. Denk aan digitale middelen die onmogelijk opnieuw kunnen worden gemaakt, zoals foto's of video's van once-in-a-lifetime gebeurtenissen. Deze assets zijn waardevoller voor een bedrijf of een persoon dan assets die, met wat tijd en moeite, gereproduceerd kunnen worden.

Neem bijvoorbeeld stockfoto's. Hoewel je licentiekosten betaalt voor het recht om een ​​stockfoto te gebruiken, is het gemakkelijk om een ​​alternatieve optie (tegen betaling) te vinden als je een specifieke foto niet meer kunt vinden. Een digitale gebruikershandleiding van 100 pagina's voor een softwareprogramma dat een verscheidenheid aan diagrammen en andere inhoud bevat, is daarentegen veel moeilijker opnieuw te maken en heeft daarom meer waarde voor je organisatie.

Tegenwoordig zijn bedrijven sterk afhankelijk van digital assets om het koopgedrag te beïnvloeden en om merkbekendheid op te bouwen. Digital assets bieden een visuele weergave van je producten of diensten en stellen je in staat om via een breed scala aan kanalen en media contact te maken en te houden met je doelgroep. Kortom, van je bedrijfslogo tot je advertentietekst; digital assets vormen de basis van je merkidentiteit, dus effectief Brand Management is een must voor iedere organisatie.

Waarom assets beheren in een DAM systeem?

Een Digital Asset Management (DAM) systeem maakt het mogelijk om alle digitale content binnen een organisatie overzichtelijk onder te brengen op één centrale locatie. Vanuit deze locatie kunnen digital assets worden gebruikt en gedeeld. DAM software is in te richten naar de benodigdheden van een organisatie. Een modebedrijf kan een Digital Asset Management systeem bijvoorbeeld gebruiken voor het opslaan en ontsluiten van alle productfoto’s en video’s. Een supermarktketen kan door middel van een DAM systeem het marketingmateriaal van verschillende vestigingen centraal beheren. Een bank is in staat om al haar huisstijlbestanden en digitale content centraal te beheren en middels DAM te delen met geautoriseerde gebruikers, marketeers en lokale kantoren.

Wil je jouw digital asset beheer naar een hoger niveau tillen? 

Plan een persoonlijke DAM demo met een van onze marketing professionals of vraag direct een prijsindicatie aan.